Rodzaje drewna w gitarach elektrycznych

Zapewne nie raz przeglądając specyfikację gitary, która właśnie wpadła Ci w oko zwróciłeś uwagę na rodzaj drewna, jaki został użyty do jej produkcji. Lipa, Jesion, Mahoń, Olcha, Palisander… Co to wszystko znaczy? Jakie to ma przełożenie na faktyczną jakość lub brzmienie instrumentu?

Już śpieszymy z wyjaśnieniami!

W tym artykule postaramy się opowiedzieć o tym, jakie gatunki drewna są najczęściej wykorzystywane do produkcji korpusów i podstrunnic gitar, oraz jakie mają właściwości brzmieniowe.

Lipa

Najczęściej wykorzystywanym drewnem do produkcji gitar elektrycznych jest lipa.
Jest to jeden z najtańszych surowców jeżeli chodzi o budowę naszych ukochanych instrumentów. Ale czy to oznacza, że jest najgorsze jakościowo? W żadnym wypadku! Korpusy wykonane z lipy możemy znaleźć zarówno w tańszych modelach np. firmy Jackson:



Jackson JS12 Dinky WHT

ale również w bardzo drogich gitarach Music Man Majesty lub wysokich modelach Ibaneza jak np.:



Ibanez UV70P BK


Dlaczego więc mimo tego, że gitary wykonane są z podobnych materiałów, różnica w cenach między nimi jest tak duża? Głównie chodzi o sezonowanie drewna, podgatunek drewna (w Ibanezie występuje lipa amerykańska), oraz jego gęstość.

Gitary, których korpusy wykonane są z lipy są lekkie, drewno to jest stosunkowo miękkie – częsty wybór muzyków metalowych – wyeksponowane środkowe pasmo idealnie nadaje się do szybkich shrederskich solówek!

Mahoń 

Kolejny klasyk czyli mahoń. Ulubiony surowiec wszystkich, którzy gustują w mocnych rockowych brzmieniach. Gitary, w których zastosowane jest to drewno są z reguły bardzo ciężkie - mahoń to gatunek drewna o jednej z największych gęstości. Gibson, aby ulżyć w cierpieniu użytkownikom swoich gitar zaczął wycinać w korpusach Les Paulów dziury, które miały ująć kilogramów – i co za tym idzie – sprawić, że pas gitarowy nie będzie załamywał naszego ramienia pod wpływem ciężaru. Mahoń to świetne drewno do grania rytmicznego oraz tłustych, pełnych solówek. Podkreślone tony niskie i środkowe sprawiają, że jest częstym wyborem hardrockowych i bluesowych gwiazd - Slash oraz Gary Moore zdecydowanie polecają! ;) Mahoń jest też drewnem droższym od np. lipy, jednak Epiphone pozwala już za niespełna 1000 zł zaopatrzyć się w kultowe dzieło!

Epiphone Les Paul LT EB


Olcha

Olcha to drewno, które zaskarbiło sobie miłość fanów Stratocasterów. Leo Fender wyposażał w olchowe korpusy flagowe modele wychodzące spod jego skrzydeł jak np.:

Fender American Original 60s Stratocaster RW 3TSB

Drewno to jest bardzo zrównoważone brzmieniowo, żadne pasmo nie wybija się przed pozostałe co sprawia, że instrument gra niesamowicie naturalnie. W połączeniu z klonową podstrunnicą dostaniemy świetną maszynę do blues-rockowego grania! Będzie to idealny wybór dla miłośników gitarowej klasyki – Jimiego Hendrixa, Erica Johnsona czy choćby Marka Knopflera. Jeżeli jednak nie możemy pozwolić sobie na Fendera – spokojnie. Squier wyszedł naprzeciwko oczekiwaniom i stworzył fenomenalną serię Classic Vibe, w której znajdziemy olchowe korpusy oraz klasyczne rozwiązania!


Fender Squier Classic Vibe Stratocaster 50s SHM

Jesion

Jesion był – w naszym odczuciu – chyba najrzadziej występującym gatunkiem drewna w instrumentach – do pewnego czasu. Swego czasu nasza rodzima marka Flame by Mayones oraz sam Mayones wykorzystywał Jesion Bagienny do produkcji gitar z serii EXG. Teraz marki robiące gitary do ciężkiego grania zaczęły w pełni wykorzystywać potencjał tego surowca. Drewno to jest ciężkie i twarde, przez co brzmienie jest bardzo klarowne i krzykliwe. W niektórych seriach Fender wykorzystywał jesion do produkcji Stratocasterów zamiast olchy. W mniej metalowym wydaniu też się to sprawdzało! Teraz najczęściej spotkamy go w Customowych gitarach Mayones, Jackson oraz Ibanez.

Ibanez RG370AHMZ-BMT

Jeżeli chodzi o korpusy gitar, omówiliśmy najbardziej popularne materiały. Teraz czas na gryfy oraz podstrunnice!

Najczęściej – do pewnego czasu – spotykanym materiałem na podstrunnicach był palisander. Teraz palisander znajdziemy tylko w gitarach produkowanych parę lat temu, lub droższych instrumentach. Wszystko to dlatego, że palisander stał się drewnem chronionym ze względu na intensywną wycinkę. Producenci gitar, szukając substytutów zaczęli wykorzystywać np. Palisander Tygrysi (Ibanez), któremu nie grozi wyginięcie, lub Jatobę (Jackson). Drewno to jest bardzo neutralne jeżeli chodzi o ingerowanie w brzmienie, nie modyfikuje w żaden sposób naturalnego wybrzmiewania z korpusu.

Klon

Klon to drewno bardzo wszechstronne. Wykorzystywane przy budowie podstrunnic, gryfów ale również i topów korpusów. Wszystko przez różnorakie odmiany. Najczęściej klon zobaczymy na topach droższych instrumentów głównie przez jego niespotykaną fakturę.


Klon oczkowy możemy zobaczyć na podstrunnicy tego IbanezaKlon falisty zobaczymy tutaj, natomiast klon płomienisty doskonale widać w tym instrumencie.

Klon w przeciwieństwie do palisandru znacznie wpływa na brzmienie instrumentu. Jest to drewno twarde i ciężkie – podkreśla więc wysokie częstotliwości i sprawia, że brzmienie jest dosyć chłodne i krzykliwe. Na podstrunnicach występuje najczęściej w dwóch wydaniach.

Lakierowana klonowa podstrunnica najczęściej spotykana jest w Stratocasterach. Podstrunnice te są bardzo przyjemne w dotyku, idealne do szybkiego grania. Natomiast podstrunnice z klonu, które nie są zalakierowane są nieco bardziej „szorstkie” oraz dłoń nie ślizga się po nich aż tak bardzo – a co za tym idzie mamy lepszą kontrolę nad pozycją.

Heban

Na koniec pozostał nam bezsprzecznie najdroższy materiał na podstrunnice czyli heban.
Drewno to spotkamy zdecydowanie w instrumentach ze średniej i wysokiej półki cenowej i możemy je poznać po tym, że jest ciemniejsze niż palisander i o wiele gęstsze. Podkreśla wysokie i średnie tony nadając naszemu brzmieniu bardzo czytelny atak, często pożądany przez muzyków metalowych.

Epiphone Matt Heafy Les Paul Custom

Omówiliśmy sobie najpopularniejsze materiały wykorzystywane do produkcji gitar J Mamy nadzieję, że pomogliśmy wam w podjęciu decyzji odnośnie wyboru waszego przyszłego instrumentu!

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz