Efekty gitarowe - Poradnik dla początkujących gitarzystów

Efekty gitarowe - Podstawowa wiedza dla początkujących

Wybór pierwszych efektów dla początkującego gitarzysty to nic prostego. Prędzej czy później przyjdzie czas, kiedy zechcesz mieć kontrolę nad efektami „pod butem”. Kostek, bo tak się je potocznie nazywa, jest wiele i czasami można się pogubić w ilości dostępnych opcji, postaramy się jednak rozjaśnić Wam całą sytuację. Rozwiązania, które podamy można uznać za "książkowe", jednak wielu muzyków - jako prawdziwe kreatywne dusze - często wykorzystuje efekty w niekonwencjonalny sposób uzyskując tym niepowtarzalne brzmienie.

W pierwszej kolejności powiemy o przesterach, czyli efektach zmieniających brzmienie na znacznie cięższe, bardziej chrupiące czy nawet to, które znamy z najostrzejszych metalowych kawałków. Możemy wyróżnić kilka typów przesterów: Overdrive, Distortion, Fuzz, Lead - najpopularniejsze, przy czym ostatni jest częściej wbudowany we wzmacniacz. Są one wykorzystywane w praktycznie każdym stylu muzycznym, gdzie obecna jest gitara elektryczna, od bluesa zaczynając na death metalu kończąc - jest to absolutna podstawa podczas budowy własnego zestawu efektów. Przeważnie przestery wykorzystuje się pojedynczo, nie łączy się ich, jednak stosowanie tzw. „dopałki”, czyli dwóch efektów jednocześnie zyskuje ostatnio na popularności. Stosowanie przesterów wymaga od nas większej kontroli nad instrumentem - szczególnie, jeśli stosujemy silniejszy przester bądź ich wielokrotność.

Przester gitarowy NUX DS-3

Kolejnym popularnym typem efektów jest Reverb. To nic innego jak pogłos, stwarzający wrażenie gry w pomieszczeniu, ze słyszalnymi charakterystycznymi odbiciami dźwięku. Jeśli mamy do czynienia z symulacją pogłosu z małego pomieszczenia, nazywamy go Reverbem typu Room. Jeśli jednak pogłos jest większy, wtedy powiemy, że to Hall. Dodatkowo możemy spotkać Spring Reverb - pogłos delikatnie zmodulowany, z lekką wibracją, a najlepsze tego typu efekty działają na zasadzie prawdziwej sprężyny (stąd "Spring"). Co ciekawe, pogłosy stosuje się dużo częściej, niż mogłoby się to wydawać! W wielu utworach dodawany jest malutki Reverb, gdyż pozwala on zmiękczyć brzmienie - mimo, że faktyczny pogłos na danej ścieżce może być prawie niesłyszalny. To tylko jeden z wielu patentów miksu i realizacji dźwięku :)

Dla osób, które chcą grać ambient jest to zupełny „must have”, jednak ten efekt wykorzystuje się w zasadzie w każdym typie muzyki. Mowa oczywiście o efekcie typu Delay, czyli powtórzenie tego, co zagramy w określonym zakresie czasowym, tworząc efekt echa. Taki sygnał może być mniej lub bardziej zmodulowany, oznacza to, że za każdym powtórzeniem będzie delikatnie inny. Ilość, tempo i głośność powtórzeń zazwyczaj możemy regulować na samej kostce. Efekty typu Delay będą się między sobą różnić rozpiętością czasu pomiędzy powtórzeniami, liczonego w milisekundach, który możemy ustawić za pomocą potencjometru. Wiele tego typu kostek wyposażonych jest w tzw. Tap Tempo, czyli przycisk, który pozwala nam ręcznie "wystukać" tempo działania efektu.

NUX Atlantic dostępny w Riff

Następnie powiemy o efektach modulacyjnych, z których najpopularniejsze to: Chorus, Flanger, Phaser. To pozornie podobne do siebie efekty, dodające charakterystycznego „kosmicznego” brzmienia a nawet delikatnego pogłosu. Jeśli efekt typu Flanger bądź Phaser zostanie mocno rozkręcony możemy mieć wrażenie, iż brzmienie jest lekko syntezatorowe. Efektem modulacyjnym nazwiemy również Tremolo, który zmienia nam głośność sygnału - mamy wówczas wrażenie wibracji, podobnie jak w przypadku Vibrato, które jednak zmienia nam ton i wysokość dźwięku. Nie możemy również zapomnieć o kostkach typu Octaver, który zmieniają oktawę w której gramy. Takie efekty umożliwiają często regulację - czy chcemy, aby słyszalna była jednocześnie oryginalna oktawa oraz ta zmieniona, czy tylko i wyłącznie ta druga. 

NUX CH-3 Vintage Chorus

Bardzo popularnym efektem jest również Wah Wah Pedal, potocznie nazywany „kaczką”, która zmienia pasmo przenoszenia naszego dźwięku. Kiedy używamy tego efektu możemy mieć wrażenie, że gitara „mówi” gdyż bardzo mocno zmienia się charakterystyka brzmienia instrumentu.

Dunlop GCB95 Cry Baby

Kiedy mamy już kilka kostek trzeba je jeszcze połączyć. Zazwyczaj użyjemy krótkich kabli. Kolejność ma tutaj jednak olbrzymie znaczenie! Książkowo najpierw podłączymy tuner, następnie kaczkę, przestery, potem reverb, delay i inne efekty modulacyjne, po czym finalnie kabel prowadzimy do wzmacniacza. Nie zawsze jest to jednak przestrzegane, gdyż każdy gitarzysta ma swoje przyzwyczajenia. Gorąco zachęcamy do testowania, nie ma nic lepszego niż metoda prób i błędów dla zaznajomienia się z efektami.

Jeśli chcemy od razu poznać pełną paletę dostępnych efektów, warto zaopatrzyć się w multiefekt. To urządzenie, które zawiera wiele efektów, nawet kilkadziesiąt, które nie będą tak jakościowe jak te zamknięte w pojedynczych kostkach, ale wystarczające do domowego grania. Nie bez znaczenia jest też fakt, że pojedynczy multiefekt kosztuje mniej niż kilka indywidualnych kostek.

Jeżeli po zapoznaniu się z powyższym materiałem nadal czujesz głód wiedzy w dziedzinie efektów gitarowych, gorąco zachęcamy do obejrzenia materiałów stworzonych przez Bartosza "BazOka" Zelka we współpracy z Salonami Muzycznymi Riff, w których na czynniki pierwsze rozkłada kwestie związane właśnie z efektami. Zapraszamy!

EFEKTY GITAROWE - poradnik dla POCZĄTKUJĄCYCH - odc. 1 - Wstęp!

EFEKTY GITAROWE - poradnik dla POCZĄTKUJĄCYCH! - odc. 2 - PRZESTERY

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz